TV

Verslaafd aan Friends

‘So no one told you life was gonna be this way, your life’s a joke, you’re broke, your love life’s DOA’

Was je al aan het meezingen? Dit is natuurlijk de openingstune van Friends, de populairste sitcom van de moderne tijd. Jarenlang (1994-2004) volgde iedere Westerse twintiger het wel en wee van Ross, Monica, Joey, Rachel, Phoebe en Chandler. Ik was vier toen de serie begon. Terwijl Ross probeerde om Rachel te versieren en Joey alle audities in New York bij langs ging, was ik aan het knippen en plakken en kinderliedjes aan het zingen. Toen ik eindelijk oud genoeg was om de serie te waarderen, waren Chandler en Monica al aan het proberen om kinderen te krijgen en Rachel was zwanger van Emmy. De serie was dus al bijna voorbij.

Dankzij Netflix heb ik nu de kans om de serie alsnog in zijn geheel te zien. Dapper begon ik aan seizoen 1, met een verwachting gebaseerd op de laatste seizoenen. Vier seizoenen lang riep ik daarom tegen mijn vriend slash mede-Friends-kijker: ‘wanneer krijgen Chandler en Monica nou eindelijk een relatie?’ Wat dus pas – spoileralert – in seizoen 5 gebeurt. En Rachel, de succesvolle vrouw met het mooie haar die in de mode werkt. Die heeft dus iets minder mooi haar en een crappy baan als serveerster in de eerste drie seizoenen.

En nu, tien jaar na de laatste aflevering, ben ik verslaafd aan Friends. De serie is namelijk enorm tijdloos. Als je de gekke jaren 90-mode wegdenkt en het gebrek aan technologie (er komt in een aflevering een verkoper van encyclopedieën voorbij, hallo tijdperk voor Google) dan blijven de herkenbare werk- en relatie-gerelateerde problemen over. Rachel werkt in haar early twenties als serveerster in een koffiehuis. Wat Chandler doet weet niemand en Joey speelt in slechte, amateuristische toneelstukken in afwachting van zijn grote doorbraak (die later komt in de vorm van Docter Drake Ramoray).

En dat, lieve lezers, is zo fijn om te zien! Je ziet hoe ze in de vroege afleveringen moeten afzien en je hoort ze zich afvragen of ze ooit hun droombaan krijgen. Dat duurt in het geval van Rachel en Monica drie seizoenen. Rachel ontmoet toevallig een knappe man genaamd Mark die haar aan een baan helpt in een modebedrijf. Monica ontmoet een miljonair die een restaurant voor haar koopt waar ze chef wordt. Toegegeven, het is redelijk onwaarschijnlijk dat dit in het echte leven gebeurt, maar het is fijn dat deze mensen – mijn nieuwe beste vrienden – ook niet op hun 24ste al hun droombaan hadden. De les die Friends je leert is daarom de volgende. Mocht je jong zijn en nog aan het begin van je carrière staan, vergeet dan niet: jouw seizoen 3 komt nog wel!

Ben je ook fan van Friends, dan raad ik je aan om de Wikipedia-pagina te lezen. Vooral de trivia zijn een feest! Wist je bijvoorbeeld dat Friends niet opgenomen is in New York maar in California?

Geef een reactie

