Advies/Boeken/Cultuur

NaNoWriMo: schrijftips!

Ok, dus je wilt iets gaan schrijven? Hoe doe je dat eigenlijk? Hoe schrijf je iets? Wie weten dat nou beter dan schrijvers!? Daarom hebben wij voor jullie aan een aantal schrijvers gevraagd om hun schrijftips te delen.

Chinouk Thijssen, redacteur en auteur van Blindelings en Hij is van mij:Schrijf elke dag, al is het maar een uurtje. Zo blijf je in het ritme, vordert je manuscript snel en leer je je personages goed kennen, waardoor ze zelf ook na gaan denken. Dan zul je regelmatig verrast worden door je eigen plottwists.

Jaap Robben, schreef o.a. de roman Birk en won daarmee de eerste Boekhandelsprijs en de Dioraphte Literatuurprijs:

Zoek hulp: er wordt in de bibliotheek vaak veel georganiseerd en in Nijmegen kun je terecht bij Wintertuin. Zij organiseren de Literaturjugend. Dat is een club waar je je teksten kunt voorlezen en waar je dingen kunt uitproberen. Daar krijg je echt goede ondersteuning en goede feedback. Het meeste schrijven begint natuurlijk ook met heel veel lezen. Er zijn genoeg boekwinkels waar je fantastische boeken kunt kopen. Het helpt ook om gewoon te beginnen. Zoek een goede plek en maak tijd vrij. Zorg dat je veel kunt schrijven.

Lotte Lentes, onderdeel van literair duo Arts en Lentes, zit bij het agentschap van Literair Productiehuis Wintertuin:Lees terwijl je schrijft je tekst hardop voor. Murmel het voor je uit, oreer alsof je voor een zaal met duizend mensen staat, zodra je klank geeft aan je verhaal, laten de zwakke plekken en de scherpe randen zich veel makkelijker onderscheppen.

Jozien Wijkhuijs, journalist en auteur van We moeten eens koffie drinken:Ik kan het beste schrijven als er niemand iets van me wil. Die ‘iemand’ kan een opdrachtgever zijn, of een huisgenoot die na het werken een biertje wil drinken, of de kat die nog moet eten. In mijn hoofd zit er altijd wel iemand te wachten tot ik klaar ben met het maken van een tekst. Voor mij werkt het goed als ik schrijf op rare tijden, als iedereen slaapt. Ik begin laat, ga als ik moe word een paar uurtjes slapen en sta heel vroeg weer op. Korte nachtjes, maar als de anderen aan het werk zijn, kan ik weer naar bed.

Odile Schmidt, schrijfcoach en schrijver van korte verhalen:Wees nieuwsgierig naar je verhaal alsof je er nog niets van weet en er alles van wilt weten. Volg je nieuwsgierigheid en je vindt je verhaal. Is je verhaal saai? Bestaat niet. Waar leidt je nieuwsgierigheid je naartoe? Wat zou je willen weten? Wat zou je personage denken en willen? Wat zegt hij of zij? Volg dat en je pen komt weer in beweging.

2 thoughts on “NaNoWriMo: schrijftips!

  1. Pingback: PLOG: week 46 | Chinouk Thijssen

  2. Pingback: NaNoWriMo: En toen leefden ze nog lang en gelukkig | Miss Matilda

Geef een reactie

